Missie en visie

Missie en visie zijn termen die vaak worden gebruikt in de managementwereld. Het probleem is echter dat het best lastig is om je een voorstelling te maken van wat deze termen inhouden en wat het verschil tussen de missie en een visie is.

Als ik bijvoorbeeld zeg dat het mijn missie is om vegetarische maaltijden te serveren is dat een beetje kort door de bocht. Het is niet duidelijk wat ik wil bereiken met het serveren van vegetarische maaltijden. Doe ik dat omdat ik het gezonder vindt, of milieuvriendelijker? En juist die achterliggende gedachte is belangrijk.

Het is jammer wanneer missie en visie niet duidelijk zijn of door elkaar heen lopen want het is in organisaties best handig als duidelijk is wat de missie en visie zijn. Het management houdt hier (als het goed is) namelijk rekening mee bij het maken van keuzes en beleid. Door de missie en visie goed te formuleren zijn zij een hulpmiddel bij het op de juiste koers houden van de organisatie. Door de missie en de visie te begrijpen kan je beter voorspellen of je de goede dingen aan het doen bent.

Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk. Als je je maar realiseert dat je de zelfde missie kan hebben als je concurrent, maar een volledig andere visie. En dat mensen het dan dus ook vaak oneens zijn. Want je hebt niet voor niets een bepaalde visie. Het woord zegt het al, de visie heeft te maken met hoe je kijkt, de missie met dat wat in je hart zit, dat wat belangrijk voor je is. De missie is dus wat je wil bereiken, de visie is hoe je dat wil bereiken, wat je daarvoor gaat doen.

Als ik een restaurant had zou mijn missie bijvoorbeeld kunnen zijn: Het dagelijks serveren van gezonde en smakelijke maaltijden. Afhankelijk van wat ik gezond en smakelijk vind, formuleer ik mijn visie. Als ik geloof dat een gezonde en smakelijke maaltijd bestaat uit groente, vlees en aardappelen is mijn visie heel anders dan wanneer ik geloof dat dierlijke producten ongezond voor je zijn of wanneer ik bijvoorbeeld niet van aardappelen hou. Zelfde missie, heel andere visie op het eten dat de keuken uit komt.

Sketch17217406

Plaats een reactie